گشایش ارگ‌ شاهی جبل السراج پروان بروی بازدیدکنند‌گان داخلی و خارجی

parwan_admin
Tue, Oct 17 2023 1:42 PM
گشایش ارگ‌ شاهی جبل السراج

گشایش ارگ‌ شاهی جبل السراج پروان بروی بازدیدکنند‌گان داخلی و خارجی

ارگ‌ شاهی ولسوالی جبل السراج ولایت پروان امروز یکشنبه ۲۳ میزان، با حضور برخی از مقامات مرکزی و مسئولان دولتی محلی بروی گردشگران داخلی و خارجی گشایش یافت.

ارگ شاهی جبل‌السراج، یکی از جاذبه‌های گردش‌گری در پروان است که سبک معماری آن درست همانند یک مقر پادشاهی طراحی شده است.

مولوی عبدالحنان عارف الله، رئیس کمیسون اصلاحات اداری و خدمات ملکی گفت که حضور گردش‌گران در جاهایی مانند ارگ شاهی جبل‌السراج، برای رشد فرهنگ گردش‌گری و افزایش درآمدهای ولایت پروان، سودمند است.

در همین حال مفتی محمد ادریس انوری، معاون والی پروان گفت که از گردشگران داخلی و خارجی دعوت می کنم به دیدن این مکان تاریخی بیایند ما همکار آنان هستیم.

از سوی هم دوکتور سلیم الرحمن هشام، معاون مالی واداری اداره‌ی امور گفت که امارت اسلامی در نظر دارد تا تمامی ملکیت های شاهی افغانستان را بروی بازدید کننده‌گان داخلی و خارجی باز نگهدارد تا منابع عایداتی بیشتر گردد.

عزیز الله عمر فرمانده امنیه‌ی پروان اذعان نمود که در پروان کدام چالش امنیتی و جود ندارد گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند با خیال راحت از جاذبه های تاریخی و تفریحی این ولایت بازدید نمایند.

در همین حال شمس الرحمان صدیقی، رئیس اطلاعات وفرهنگ پروان می گوید که از دوسال می شود که در این مکان تاریخی نیروهای امنیتی مستقر بودن که با پیشنهادات پی در پی سرانجام آنرا به روی عموم سیاحین امروز باز گشایی کردند.

با این همه دکتور محمد عزیز کاظم، رئیس پوهنتون پروان گفت که باز نگه‌داشتن مکان های تاریخی و جاذبه های فرهنگی بروی گردشگران داخلی و خارجی می‌توان در معرفی هویت فرهنگی کشور ها تاثیر مثبت داشته باشد و ازسوی هم برای دانستن پیشینه‌ی تاریخی کشور به نسل جوان ارزش مند است.

گفتنی است که در ولایت پروان تا کنون ۸۳ مکان تاریخی به ثبت رسیده که ارگ شاهی جبل‌السراج یکی از آنهاست که کار ساخت آن در سال ۱۹۰۵ میلادی به دستور امیر حبیب‌الله ‌خان آغاز شد و در سال ۱۹۰۷ میلادی به پایان رسید.

این ارگ که در مساحت ۵۰ جریب زمین ساخته شده، تا زمان حکم‌رانی امان‌الله خان، به عنوان مقر شاهی استفاده می‌شد.

بخش‌هایی از ارگ شاهی جبل‌السراج که در جنگ‌های داخلی چند دهه‌ی پسین ویران شده بود، در سال ۱۳۹۸ از سوی اداره‌ی انکشاف ملی ریاست‌جمهوری پیشین بازسازی شد.

Latest news

Mon, Nov 20 2023 9:43 AM
Background image

878 تن از27 رشته‌ی تحصیلی روزانه و شبانه‌ی پوهنتون پروان فارغ التحصیل شدند.

محفلی با شکوهی که به مناسبت فارغ التحصیلان این نهاد علمی امروز یکشنبه 28 عقرب در پوهنتون پروان دایر گردیده بود در آن محترم مولوی دکتور لطف الله خیرخواه معین امور علمی وزارت تحصیلات عالی. . .

Tue, Oct 17 2023 1:42 PM
Background image

گشایش ارگ‌ شاهی جبل السراج پروان بروی بازدیدکنند‌گان داخلی و خارجی

گشایش ارگ‌ شاهی جبل السراج پروان بروی بازدیدکنند‌گان داخلی و خارجی

ارگ‌ شاهی ولسوالی جبل السراج ولایت پروان امروز یکشنبه ۲۳ میزان، با حضور برخی از مقامات مرکزی و مسئولان دولتی محلی. . .

Mon, Oct 10 2022 3:40 PM
Background image

جلسه‌ی اداری با کارمندان واحد اداری دایر شد.

پس از چاشت امروز( سه سنبه 12 میزان 1401 )جلسه‌ی اداری به رهبری محترم قاری برکت الله حنفی معاون مالی و اداری و نماینده فوق العاده وزارت تحصیلات  عالی برای ولایت  پروان  با شماری از آمرین. . .

BACK TO NEWS